“Met familie, voor familie”. Het is meer dan zomaar een slogan. Modehuis Blok bestaat 80 jaar en wordt nog steeds aangestuurd door de (klein)kinderen van oprichtster Anna Blok. Wij gingen langs in het filiaal te Uithoorn. Wat volgde was een mooie samenhang tussen historie en toekomst.
Modehuis Blok
Anna Blok is de bakermat van dit familiebedrijf. In Uithoorn was ze bekend omwille van haar sterk verbindende karakter. De liefde voor het vak heeft men vandaag nog steeds hoog in het vaandel. Joost Röling – derde generatie – stond ons graag te woord.
Lees hieronder het volledige interview.
Vraag uw offerte aan
Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!
Contacteer ons
80 jaar later rust jullie onderneming nog steeds op hetzelfde principe: verbinding aangaan. De kernwaarden van jullie oma zweven hier nog altijd rond.
Joost Röling: “Klopt. We werken hier momenteel met 3 kleinkinderen en allemaal kregen we de les dat we een klant niet als klant moeten zien maar als gast. Een vaste klantenkring is cruciaal in uitdagende retailtijden maar dit principe droeg Anna Blok in 1938 al uit. We zijn niet te beroerd om een klant een kledingstuk negatief te adviseren. Eerlijkheid vinden we heel belangrijk. Door de focus te leggen op long-term relationship, leggen we de nadruk op de juiste look & feel.”
De markt verandert anno 2019 sneller dan ooit. De digitalisering zorgt ervoor dat retailers een niveau hoger moeten schakelen. Hoe gaat Modehuis Blok daarmee om?
Joost Röling: “We versterken onze normen en waarden met technische middelen. Zo kunnen we het gevoelsmatige koppelen aan cijfermateriaal. Oprecht én doordacht, dat is een onze filosofie. Zo zetten we klantentelling in om de conversie te meten. We koppelen deze data aan ons kassasysteem maar ook aan Mailchimp (mailing-programma). Op deze manier kunnen we doelgericht segmenteren en acties uitdenken.
We doen leuke extra’s om onze klanten te verwennen. Zo deden we onlangs een zeer specifieke actie naar mensen die de afgelopen 2 weken onze winkel(s) hebben bezocht.
Modehuis Blok blijft zijn klanten dus op regelmatige basis verrassen.
Joost Röling: “Je moet je klanten blijven verwennen en adviseren. Anders kunnen ze net zo goed elders gaan shoppen. Zo zetten we het hele jaar lang in op het onderhoud van producten. Denk aan mooie en nuttige cadeautjes zoals een kledingborstel of wasmiddel. Het zijn van die kleine dingen die mensen toch weten te waarderen.
Daarnaast is onze historie een hele sterke troef als weidewinkel. Zo hebben we met het 80-jarig jubileum een boek uitgegeven over de geschiedenis van Modehuis Blok, maar ook met handige tips en tricks. Zo combineer je ook weer het nuttige aan het aangename.”
Momenteel spreken we elkaar in Uithoorn maar jullie hebben ook nog een filiaal in Amsterdam. Voelen jullie daar de druk van de grote winkelketens?
Joost Röling: “In Amsterdam zitten we op het Gelderlandplein waar het natuurlijk heerlijk winkelen is. Het winkelcentrum in Uithoorn is wat minder groot, dus daar is Modehuis Blok meer een bestemmingswinkel. In beide winkels vind je wel die relaxte sfeer. De oprechte aandacht voor onze klanten, vakliefde en verbinding vind je zowel in Amsterdam als in Uithoorn.”
Lokaal zijn, lokaal blijven. Onze regionale functie is best groot. Het persoonlijke aspect is onderscheidend en als we nog meer filialen gaan openen, verlies je dat toch wel wat.
Dat is een duidelijke visie! Met 2500m² aan verkoopruimte hebben jullie wel wat mogelijkheden om aan customer experience te doen.
Joost Röling: “Ja hoor, zo krijgt iedere bezoeker een lekkere capuccino of espresso aangeboden. De innerlijke mens is even belangrijk als de uiterlijke mens. Tenslotte blijft een gelukkige klant langer in je winkel en dat is dan weer commercieel interessant. Daarnaast hebben we ook een eigen veranderatelier dat kleding op maat maakt. Op die manier kunnen we klanten nog beter helpen en adviseren over wat écht bij ze past.”
Binnen 20 jaar spreken we elkaar opnieuw, op het 100-jarig jubileum. Hoe ziet Modehuis Blok er dan uit?
Joost Röling: “In de basis hetzelfde. Ik hoop dat de oprechte aandacht voor de klant nog steeds aanwezig is. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat ook de derde generatie Blok wil bouwen aan de toekomst van ons familiebedrijf.
Het technologische aspect moeten we nog gaan zien maar we springen graag op de kar.
We willen het bestaande concept behouden én verbeteren op dezelfde locaties.
Tot slot, zijn er plannen om de verkoopruimte uit te breiden met een webwinkel?
Joost Röling: “Daar staan we niet weigerachtig tegenover. E-commerce biedt namelijk heel wat mogelijkheden. Belangrijk is dan wel dat we de webwinkel kunnen verweven in het concept. Voorlopig is dat dus toekomstmuziek.”
Naast de klantentelling mochten we de filialen uitrusten met camerabeveiliging.
Een potentiële dief denkt dus wel twee keer na. Hij weet dat hij in de gaten wordt gehouden en verlegt de diefstal vaak naar een andere onderneming. Dankzij de hoge resolutie van de camera’s is er ook geen discussie mogelijk bij diefstal. De camerabeelden leveren helder bewijs!
Dit interview vond plaats op 17/01/2019 in Uithoorn met Joost Röling, Frank Lucas Luyckx (beveiligingsexpert) en Jelle Bastiaansen (marketing coördinator).
Modehuis Blok
- Amsterdam: Gelderlandplein 25, 1082 KX Amsterdam – Buitenveldert
- Uithoorn: Amstelplein 19, 1421 SB Uithoorn