RFID: (r)evolutie in de retail industrie?
Het runnen van een retailbedrijf is niet langer een lineair proces. Een zuiver ‘verkoop-verhaal’ is bijna volledig verdwenen.
Lieven Steel: “Klopt. Het klassieke inkoop-verkoopverhaal is letterlijk met uitsterven bedreigd. Vroeger reisden winkeliers naar Italië of andere kledingbeurzen in Europa om er hun spullen aan te kopen. Eenmaal terug in België werden de goederen in een leuke winkel aangeboden en met een beetje klantgerichtheid en service verkochten de goederen zich bijna vanzelf.
Vandaag is dit niet meer het geval. De consument ziet dezelfde spullen op internet via bloggers en influencers maar ook via gesponsorde reclame en gepersonaliseerde mailings. De zogenaamde ‘pure players’ hanteren agressieve verkoopmethoden in een poging de consument te verleiden.
Vraag uw offerte aan
Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!
Contacteer ons
De oorzaak van dit alles? The Internet of things of de digitalisering van onze maatschappij.
De retailer onderneemt allerlei initiatieven om in de digitale wedloop ook hun mannetje te staan. Terecht overigens. Daarnaast worden heel wat inspanningen geleverd om het aankoopmoment van zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Daarom wordt massaal ingezet op marketing, winkeldesign en alle vormen van zintuigelijke beleving; kleuren, geurmarketing, enzovoort. Als gevolg besteden retailers vaak te weinig tijd en geld aan de operationele kant van de zaak.
Dit laatste aspect komt pijnlijk aan de oppervlakte wanneer men eindelijk de veel besproken en tijdrovende webshop optuigt. Veel retailers willen immers een omnichannelkampioen worden. Wanneer de eerste bestelling via dat online kanaal binnenloopt slaat de stress toe. Men kan vaak het bestelde product niet terugvinden in de winkels of in de voorraad van de winkels met een ‘nee-verkoop’ tot gevolg.”
Nee-verkopen of stockbreuken zijn een absolute ramp. Je hebt als retailer de consument eindelijk kunnen overtuigen om een product aan te kopen maar dan blijkt het niet langer beschikbaar. Wat kan daar aan gedaan worden?
Lieven Steel: “Als retailer moet je steeds op eender welk moment drie vragen kunnen beantwoorden:
- Heb ik dit item in voorraad?
- In welke winkel kan ik dit item terugvinden?
- Welke items dienen opnieuw aangeleverd te worden én wanneer?
Real-time accurate item identificatie is de ruggengraat om een top retailer en/of omnichannelkampioen te worden.”
RFID-technologie kan helpen om bovenstaande vragen op elk moment te kunnen beantwoorden. Wat zijn de belangrijkste voordelen voor de retailer?
Lieven Steel: “De mogelijkheden van RFID zijn talrijk, maar ik wil de focus leggen op de volgende ‘no-brainers’:
- Nauwkeurigheid voorraad van gemiddeld 75% naar 99%
- Reductie fraude (zowel interne als externe fraude) met minstens 70%
- Real time inventaris, van 2x per jaar naar 365x per jaar
- Voorraadvermindering met minstens 20%
Wanneer deze KPI’s worden behaald garanderen wij de retailer een omzetstijging van minimaal 7%!”
Retailers hebben vaak schrik van het implementatieproces. Terecht?
Lieven Steel: “De meeste RFID-systemen moeten op maat van de retailer worden gebouwd en kunnen dus niet zomaar worden geïmplementeerd. Daar komt heel wat bij kijken: business process mapping, IT consultants, extra investeringen in hard & software, enzovoort.
Resatec ontwikkelde daarom een eenvoudig ‘Plug & Play’-systeem dat perfect geïmplementeerd kan worden binnen de bestaande IT- en POS-systemen die vandaag in gebruik zijn bij de retailer. Er zijn dus geen dure en tijdrovende processen nodig. Ook overleg met meerdere partijen is verleden tijd.
Overigens worden dikwijls terecht vragen gesteld omtrent de hoge kostprijs van RFID. Onze ‘Plug & Play’-module in combinatie met ons SaaS-model zorgt voor een zeer snelle ROI. Dit nieuwe model verwijdert de meeste hindernissen. Het resultaat? RFID is niet langer een kapitaalintensieve zaak!”
“Binnen de twee jaar heeft een retailer de RFID investering gegarandeerd terugverdiend!”
– Lieven Steel, zaakvoerder Resatec
Tot slot, waarom moet een retailer voor Resatec kiezen?
Lieven Steel: “Wij lopen the extra mile. Wij leveren net datgene wat de klant echt nodig heeft. Na een degelijke behoefteanalyse worden oplossingen op maat voorgesteld met een transparante kijk op het budget en een ROI garantie. Ook in de technische uitvoering van onze producten staan we net dat stapje verder. Voorafgaand aan de integratie van de RFID oplossing brengen we de logistieke ketting van elke winkel in kaart. Zo kunnen we bottlenecks op voorhand vermijden en zijn we in staat de juiste oplossing voor te stellen.”
Onze RFID-oplossing stelt retailers in staat om binnen de nieuwe marktuitdagingen te concurreren, de kosten te verlagen, de klantenervaring te verbeteren en de omzet te verhogen. Wij leveren een “digitale plug in” om zo de fysische winkel te connecteren met de virtuele winkel.
Geef ons twee uur en wij maken uw winkel “amazon proof”!
Dit interview vond plaats op 8/01/2018.